Mijn dochter is negen jaar, en ze is heel taalvaardig. Zeker in het Nederlands, maar ook in het Engels. Ik heb het al eens eerder over haar ‘leermethode’ gehad. Ze is een hevige fan van minecraft, en dat uit zich niet alleen in spelen. Ze kan hele avonden besteden aan het bekijken van minecraftfilmpjes op youtube, die grofweg in twee categorieën uiteenvallen: minecraftversies van recente hits (zoals dit) en gefilmde spelsituaties waarbij via skype (denk ik) overlegd wordt. Die laatste bestaan in het Nederlands en in het Engels, en ze bekijkt ze allebei. Als ze speelt, zingt ze vaak wat ze aan het doen is. In het Nederlands, en in het Engels. Als ze met haar broer overlegt over een spel, vliegen de Engelse termen je om de oren. ‘Zou dit dan die fameuze verengelsing zijn’, denk ik wel eens. Niet dat ik me zorgen maak om het Nederlands. Twintig jaar geleden voorspelde een prof al dat het Nederlands over dertig jaar verdwenen zou zijn. Dan mag het zich wel stilaan beginnen haasten, denk ik. Maar toch, het Engels is wel heel nadrukkelijk aanwezig in haar spreektaal.

En dan grijpt ze tijdens de vakantie naar een stripverhaal. Calvin and Hobbes, in het Engels. En gek genoeg vind ik dat een hele geruststelling.

 

http://cdn0.sbnation.com/imported_assets/1025890/CH860417_JPG.jpg

