Tags

, , ,

Donald Muylle. Notoir onbekende in Nederland, een fenomeen in Vlaanderen. Toen deze keukenbaas op het idee kwam (of misschien zijn marketingafdeling voor hem) om zelf zijn reclamespots in te spreken, zal hij waarschijnlijk niet verwacht hebben dat de weerklank zo groot zou zijn, en zeker niet op deze manier.

‘Al 30 jaar maak ik keuken alsof ze voor mezelf zouden zijn.’ Dit is de zin die sinds zijn eerste uitzending al tig keer gerecycleerd en geparodieerd is. Een greep uit het aanbod:

Al jaren schrijf ik boetes alsof ze voor mezelf zouden zijn‘ (toen bleek dat West-Vlaamse politiekorpsen overwogen een cursus communicatie te volgen bij Donald Muylle)

‘Al 30 jaar maak ik proevertjes alsof ze voor mezelf zouden zijn’ (winkelketen Colruyt op Facebook)

‘Mijn naam is Didier Bellens. Al meer dan tien jaar run ik dit bedrijf alsof het van mezelf is.’ (op Twitter nadat Bellens ontslag nam omdat zijn loon verlaagd werd)

Ook op youtube zijn wel wat parodieën te vinden:

de eindejaarsshow van Geert Hoste

Tegen de sterren op (parodiërende tv)

over maandverband

Bewerke versie

Der Untergang

Studio Brussel

Ook in gesprekken hoor je dit soort frases wel eens uiten, liefst met het typische West-Vlaamse accent van meneer Muylle zelf. Ik moet zelfs opletten dat ik bij een vertaling die begint met ‘al xx jaar’ niet automatisch schrijf ‘maak ik (…) alsof ze voor mezelf zouden zijn).’

Donald Muylle heeft zich met zijn keuken in het collectieve geheugen van Vlaanderen genesteld. Niet met een spitse oneliner, een prachtig uitgevoerde spot, geniale taalvondsten. Maar met een ontroerend amateuristisch ingesproken spotje, dat alles heeft wat not done is in de reclame wereld. De hoofdrolspeler dramt zijn tekst op, heeft een regionaal accent, heeft absoluut geen modelallures, zelfs geen stralende glimlach en de tekst is zeker geen toppunt aan vindingrijkheid. En toch, of net daarom werkt het. Het is een spotje van een ontwapenende eerlijkheid dat iedereen zou kunnen maken, en net daarom niet doet. Donald Muylle maakt dan zelf wel keukens, maar wat hij hier vooral heeft gemaakt, is een mooie voorzet voor een hele reeks parodieën en taalspelletjes. Hij had er een patent op moeten nemen. Dan zou hij er zeker om kunnen lachen. In ieder geval houdt het hem niet tegen om hetzelfde nog eens in het Frans-met-Westvlaams-haar-op te doen.

Het is een anti-held, Donald Muylle. En we wensen hem nog veel mooie keukens toe. Alsof ze voor hemzelf zouden zijn.

 

